Aktualności

„WODA PRAWEM KAŻDEGO CZŁOWIEKA”

 

Nasze działania w II semestrze roku szkolnego 2011/2012

8.05.2012r.

 

"Wizyta w Oczyszczalni Ścieków w Radomiu"

 

 

„Czy tyle musi lecieć? – zrównoważone zużycie wody”.

 

Opiekun:

mgr Halina Kopyt


Wyniki pomiaru zużycia wody w trakcie mycia zębów uczniów z 12 – osobowej grupy biorącej udział w badaniu.

 

Objętość wody

[litry]

 

 

 

 

 

 

Wariant 1

(kran zakręcony)

 

 

 

 

 

 

Wariant 2

(kran niezakręcony)

rano:

wieczorem:

suma dzienna:

              14l

   900ml

       95l

500 ml

w tygodniu:

(suma dzienna x 7)

          104l

    

300ml

        

668l

 

500 ml

w miesiącu:

(suma dzienna x 30)

        447l

              2865l

w roku:

(suma dzienna x 365)

         5438l

    

500 ml

         34857l

 

500 ml








 

Średnie zużycie wody przez przeciętnego ucznia:

„wodo – oszczędnego” – 1l 242 ml

„wodo – rozrzutnego” – 7l 958 ml

 

Średnie zużycie wody dla 30 – osobowej klasy:

„wodo – oszczędnej” – 37l 260 ml

„wodo – rozrzutnej” – 238l 740 ml

 

Średnie zużycie wody dla wszystkich uczniów z ZSO nr 4:

wariant „wodo – oszczędny” – 734l 22 ml

wariant „wodo – rozrzutny” – 4703l 178 ml

 

Podsumowanie:

Porównując i analizując wyniki pomiarów uczniowskich zużycia wody w trakcie mycia zębów widzimy, że możemy 6,4 razy mniej wody zużyć z bardzo prosty sposób: wdrażając nawyk zakręcania kranu wtedy, kiedy woda nie jest potrzebna.

 

"EDUKACJA DLA WSZYSTKICH?"


Nasze działania w I semestrze roku szkolnego 2011/2012

 

 

Chcemy wybudować szkołę w Sudanie

 

30.01.2012r.

 

    We współpracy z Wyższą Szkołą Nauk Społecznych i Technicznych w Radomiu, prowadzimy w naszej szkole zbiórkę  makulatury na budowę szkoły w Sudanie Południowym (część chrześcijańska) i dożywianie jej uczniów. Koszt to 65 tys. zł  (1 tona papieru daje 10 tys. zł). Akcja potrwa do końca bieżącego roku szkolnego, a uzyskane ze sprzedaży makulatury fundusze zostaną przekazane Polskiej Akcji Humanitarnej.

JABBAR SAVALAN JEST WOLNY !!!

3.01.2012 r.

 

         Student historii Jabbar Savalan skazany na karę dwóch i pół roku więzienia w Azerbejdżanie został uwolniony!!!

        Dziękujemy uczniom i nauczycielom , którzy podczas Maratonu Pisania Listów zorganizowanego w naszej szkole w dniach 4 - 9 grudnia 2011r. napisali 134 listy w jego obronie.

                                                                                Klub Humanitarny

POZNAJEMY TAJEMNICE KONGA

 

11.12.2011r.

 

     Gdzie leży Kongo? Jakie są najważniejsze miasta tego kraju? Jakie są tam przysmaki i narzędzia kuchenne? Jak Kongijczycy spędzają czas? O tym i o innych jeszcze rzeczach opowiadali nam  goście z Konga, którzy przybyli do radomskiego Muzeum Okręgowego : Varezeky Wez Kombo Bouetoumoussa oraz Moukassa Sauvy.

       Najpierw była prezentacja Konga podczas pokazu multimedialnego, potem nauka tańca afrykańskiego, śpiewanie i nauka pieśni kongijskich, mini warsztaty malowania a także poczęstunek w stylu afrykańskim.

       Było bardzo wesoło i kolorowo. Dowiedzieliśmy się bardzo wiele, o tym państwie afrykańskim. Bardzo miło spędziliśmy to niedzielne popołudnie :) 

MARATON PISANIA LISTÓW ZAKOŃCZONY

10.12.2011r.

 

Co roku dzięki Maratonowi Pisania Listów udaje się realnie wpłynąć na poprawę sytuacji kilku bądź kilkunastu osób, których prawa człowieka zostały złamane. Listy pisane przez ludzi na całym świecie są naprawdę skuteczne. Dzięki nim zostało uwolnionych już wiele osób. Nasze listy solidarności okazują się często ostatnią nadzieją dla prześladowanych i więzionych. Dlatego co roku organizowany jest Maraton Pisania Listów, do którego w tym roku przystąpiliśmy i my. W dniach 4 – 9 grudnia 2011 roku, w naszej szkole we współpracy z Amnesty International  zorganizowaliśmy Maraton Pisania Listów. List mógł napisać każdy, kto chciał wyrazić swój indywidualny sprzeciw wobec łamania praw człowieka. Napisaliśmy 134 listyw obronie Jabbara Savalana z Azerbejdżanu, które wysłaliśmy do Presidenta Ilhama Aliyeva.

Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy z tak wielkim zaangażowaniem przystąpili do tej akcji oraz nauczycielom: Urszuli Grzyb, Annie Fiutowskiej, Małgorzacie Gawor, Agnieszce Zamojć, Katarzynie Kornackiej, Jarosławowi Murdzy, Małgorzacie Węglewskiej
i Ewie Wziątek.

Razem mamy siłę. Możemy zmienić świat”. 

 

                                                                                                Klub Humanitarny

przy ZSO nr 4 z oddziałami sportowymi

                                                                                                    w Radomiu

Podsumowanie maratonu (patrz poz. 149)

http://maraton.mojek.pl/

 

MARATON PISANIA LISTÓW

4 - 9.12.2011r.

 

     W dniach od 4 do 9 grudnia 2011r. we współpracy z Amnesty International w naszej szkole został zorganizowany  Maraton Pisania Listów.
     W czasie Maratonu przez cały tydzień będziemy pisać  ręcznie listy w obronie Jabbara Savalana - studenta historii z Azerbejdżanu, który został skazany na karę dwóch i pół roku więzienia  za pokojowe działania antyrządowe, w tym za umieszczanie komentarzy na portalu Facebook.

    Jabbar Savalan przez dwa dni był przesłuchiwany bez możliwości skontaktowania się z adwokatem. Kiedy wreszcie 7 lutego spotkał się ze swoim prawnikiem, zeznał, że policjanci bili go i grozili, dopóki nie podpisał dokumentów, w których przyznał się do winy.

      Policja twierdzi, że znalazła 0,74 g marihuany w zewnętrznej kieszeni kurtki Jabbara Savalana, który uważa, że narkotyki zostały mu podłożone przez policję. Późniejsze badania nie wykazały obecności narkotyków w jego krwi, a rodzina, przyjaciele i koledzy z klasy powiedzieli Amnesty International, że Jabbar nigdy nie zażywał narkotyków.

 

 W listach adresowanych  do Prezydenta Azerbejdżanu będziemy się domagać

  • natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia Jabbara Savalana z więzienia;
  • natychmiastowego przeprowadzenia bezstronnego dochodzenia w sprawie zarzutu podłożenia narkotyków przez policję.
Jabbar Savalan
Jabbar Savalan

AKCJA EDUKACJA

28.11.2011r.

  

       Promujemy "Modę na PAH". Zbieramy zamówienia na koszulki, torby i bransoletki oraz sprzedajemy długopisy i ołówki, aby wesprzeć Akcję "Edukacja" Kupując te produkty, nasi uczniowie wspierają programy poszerzania dostępu do edukacji w najbiedniejszych krajach na świecie. Do tej pory, dzięki takim osobom ja MY, udało się  pomóc ponad 25 tysiącom uczniów i studentów ze Sri Lanki, Afganistanu, Birmy i Iraku.

 

 

PREZENTACJE ...  WYSTAWY ...

24.11.2011r.

 

      Tydzień Edukacji Globalnej za nami, a my nadal działamy :) W szkole uczniowie przedstawiają jeszcze swoje prace i prezentują je na wystawach.

 

 

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ

20.11.2011r

Klub Humanitarny

poznaje "Tajemnice Czarnego Lądu"

Opiekun:

Ewa Wziątek

     W ostatnim dniu Tygodnia Edukacji Globalnej Klub Humanitarny działający w naszej szkole zorganizował wycieczkę do Muzeum Okręgowego w Radomiu na wystawę "Tajemnice Czarnego Lądu".

     Egipt, Sudan, Etiopia i Kenia – kraje obce, odległe, gorące – dla Europejczyka, okazały się niezwykłe i ciekawe dla nas. Wystawa została podzielona na cztery przestrzenie ekspozycyjne. Każda odpowiada jednemu krajowi. 
         W przestrzeni ukazującej Egipt mogłyśmy zanurzyć się w świat pustyni, obejrzeć karawanę, uposażenie wielbłąda – piękne skórzane ozdoby, siodła, torby, uzdy, baty itp.

        Podziwiałyśmy tu przedmioty kultury materialnej: stroje – galabije, burnusy oraz naczynia do parzenia kawy, nargile, kohl (do malowania oczu), naczynie do przyrządzania henny, którą malowano ręce i stopy, naczynia gliniane oraz ozdoby i biżuterię.

        Sudan - ogromna ilość zabytków. Przede wszystkim przedmioty codziennego użytku (naczynia, kosze, gadahy – drewniane misy z pnia palmy, ceramika, narzędzia rolnicze – m.in. grabiowidły, motyki, cepy, ubiory – stroje plemienne lub ich elementy, plecionki, instrumenty itp.).
Odrębną grupę eksponatów stanowią podpórki pod głowę (wspomagacze snów), używane nie tylko do spania ale również do rytualnych inicjacji plemiennych związanych z przejściem od wieku dziecięcego w dorosłość.
Bogato prezentowana jest broń sudańska – mamy tu kilka mieczy, włócznie i noże. Niezwykle pięknie zdobione są noże naręczne, noszone na przedramionach – niektóre grawerowane, mające fantastyczne rękojeści skórzane, zdobione muszlami, ze skór węży.

        Etiopia to kraj, w którym tradycje chrześcijańskie sięgają IV wieku naszej ery. Kultura materialna tej przestrzeni pokazuje: naczynia, duży wybór plecionek, broń, biżuterię i stroje.Ciekawostką w przestrzeni etiopskiej są m.in. krążki wargowe plemienia Mursi (5 sztuk).Te gliniane krążki, osiągające niekiedy w skrajnych przypadkach wielkość 30-35 cm, noszone są w dolnej wardze przez kobiety z plemienia Mursi zamieszkującego dolinę rzeki Omo.

       Mogłyśmy podziwiać cały szereg przedmiotów codziennego użytku, którymi posługują się Kenijczycy, broń, naczynia, różnego rodzaju siatki i pułapki (m.in. na szczury), torby z włosia, spódniczki ze skóry i traw, tabakierki, prochownice, naczynia z tykwy oraz piękne instrumenty muzyczne (bębny, brzękadła, liry). Ciekawostką są noże-bransolety z wojowniczego plemienia Turkana zamieszkującego północno-zachodnią cześć Kenii.

       Na wystawie pokazano także zwierzęta zamieszkujące przedstawione na wystawie kraje np. medaliony antylop kudu, bongo, skóry lampartów i geparda, a przede wszystkim ciosy słoni.

 

     Wystawa bardzo nam się podobała:)


Zachęcamy także do obejrzenia zdjęć z wystawy w naszej galerii :)

 

 

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ

14-20.11.2011r.

Piszemy listy!!!

Nawiązujemy przyjaźnie:)

       W trakcie Tygodnia Edukacji Globalnej uczniowie klas gimnazjalnych pod kierunkiem pani Jolanty Kwiecień, pisali po angielsku, listy do swoich rówieśników z wybranego kraju Globalnego Południa. Opisywali w nich siebie i swoje zainteresowania oraz szkołę, do której uczęszczają. Powstało wiele wspaniałych prac.  Niektóre z nich, dzięki wspoółpracy z Misjami (poprosimy także o pomoc PAH)  zostaną przesałane do odbiorców. Mamy nadzieję, że uda nam się nawiązać stałą korepondencję. Dzięki temu nasi podopieczni poznają nowych kolegów i koleżanki oraz dowiedzą się od nich, jak wygląda ich codzienne życie, jakie mają zainteresowania i czy np. bez problemu mogą uczęszczać do szkoły?

 

Poniżej prezentujemy jeden z listów napisany przez uczennicę klasy 1d gimnazjum:

Radom, Poland, 6th November 2011

 

Dear friend from South Africa

       I’m Aneta. I’m 13 years old and I am Polish. I live in central Poland in the town called Radom. I would like to tell you of the way of teaching children in Poland.

       In my country, children, who are 6 years old, go to their first school - Elementary School. The lessons are from Monday to Friday. Saturdays and Sundays are free. Then, the pupils of 12 years old, go to the lower secondary school – called “gimnazjum” in Polish. Obligatory subjects at the schools are: Maths, Polish, History, Geography, Biology, Chemistry, Art, Sports, Music and Languages. The lessons last 45 minutes and breaks only 10 minutes. Then, the pupils of 16 years old, go to the High School. At this school young people are choosing their profession and can continue their education at universities.

       Please, write me about your school. 

Greetings from Poland      

                                                    Aneta   

           

 

This is my school.

 

 

 

TYDZIEŃ EUKACJI GLOBALNEJ

18.11.2011r.

Filmowy Klub Dyskusyjny

Film "SLUMDOG"

 

prezentacja filmu za nami,

dyskusja nadal trwa:)

w głowie rodzą się kolejne pomysły,

przygotowujemy się do działania!!!

o tym co udało nam się zrobić poinformujemy Was wkrótce:)

 

Opiekunowie:

Anna Fiutowska

Małgorzata Gawor

 

 

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ

17.11.2011r.

Gimnazjaliści przedstawili swoje prezentacje mulimedialne

o dostępie do edukacji na Świecie.

Opiekun:

Agnieszka Zamojć

 

 

 

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ

17.11.2011r.

W pojekcie wspierają nas MATURZYŚCI !!!

Opiekun:

Jarosław Murdza

        Z ogromną radością przyjęliśmy propozycję maturzystów, którzy zaproponowali nam wsparcie w realizacji projektu. Wiemy, że mają mało czasu, bo przed nimi jeden z najważniejszych egzaminów w życiu. Swoimi działaniami wspomogą nas w tym semestrze. Obejrzeli już film "Droga czerwonej lodówki", w którym głównym bohaterem jest student Hari Rai. Jednocześnie pracuje jako tragarz, aby móc się utrzymać i zapłacić czesne. Mimo młodego wieku posiada już trzyletnie doświadczenie w noszeniu ładunków po górskich ścieżkach – przeważnie są to plecaki turystów. Tym razem niesie wielką czerwoną lodówkę ze szczytu góry do najbliższego miasta. Towarzyszymy Hariemu w jego podróży przez zachwycające krajobrazy Himalajów; poznajemy jego życie duchowe, myśli, nadzieje i marzenia; możemy także zobaczyć kulturę i życie codzienne ludzi w tym regionie Nepalu. Poznajemy ich stosunek do najważniejszych aspektów ich życia: rodziny, przyrody i religii.

      Bardzo poruszył ich ten film, a zwłaszcza sytuacja dzieci w Nepalu i zamierzają napisać petycję do jednego z wielkich światowych koncernów.

 

 

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ

16.11.2011r.

KLUB HUMANITARNY W DZIAŁANIU 

Opiekun:

Ewa Wziątek
     
  W dniu 16 października 2011 roku założycielki Klubu Humanitarnego w naszej szkole pod kierunkiem pani Ewy Wziątek przygotowały warsztaty z edukacju globalnej dla gimnazjalistów.

     Uczniowie biorący udział w zajęciach obejrzeli film "Dzieci Afryki" oraz dwa krótkie felietony o pracy misjonarzy w tamtej części świata.Następnie uczestniczyli w dyskusji nt. sytuacji dzieci i ich dostępu do edukacji w krajach afrykańskich. Swoje spostrzeżenia zapisywali na tablicy. Prowadzące poinformowały zebranych jaki jest odsetek analfabetyzmu w poszczególnych krajach na tym kontynencie. Te dane wszyscy warsztatowicze mogli nanieść na specjalnie w tym celu przygotowane mapy. Ponadto uczniowie uczestniczący w zajęciach zostali zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi dostępu do edukacji i zaproszeni do wzięcia udziału w wycieczce do Muzeum Okręgowego w Radomiu na wystawę "Tajemnice Czarnego Lądu".


 

 

 

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ

15.11.2011r.

Projekcja filmu "Droga czerwonej lodówki"

 

           Uczniowie klasy 1a liceum z naszej szkoły  z wielkim zaangażowaniem wzięli udział w naszym projekcie. Po projekcji filmu "Droga czerwonej lodówki" powzięli pewne zobowiązania. Mamy nadzieję, że uda im się je zrealizować. Trzymamy kciuki, bo wiemy, że chcą naprawić Świat !!!

Powodzenia !!!

Opiekun:

Jarosław Murdza

10.11.2011r.

 

Projekcja filmu "Szkoła z blachy"

 

      "Szkoła z blachy" to film dokumentalny poruszający tematykę dostępu do edukacji w slumsie Mathare (Nairobi, Kenia), zrealizowany przez Fundację Partners Polska w roku 2010.

        W dniu 10 listopada 2011r. odbyła się projekcja tego filmu w naszej szkole. W pokazie i zajęciach warsztatowych uczestniczyła młodzież z klasy 2c naszego gimnazjum.

    Uczniowie w ogromnym skupieniu obejrzeli ten poruszający dokument, a następnie podzielili się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami.

           Zajęcia poprowadziły panie: Agnieszka Szymańska - Chłosta i Ewa Wziątek, a na zakończenie młodzież wzięła udział w ćwiczeniach warsztatowych, które przygotowały uczennice: Klaudia Majchrzyk i Oliwia Pawlak.

     

25.10.2011r.

 

"O dostępie do edukacji na lekcjach informatyki"

 

          Uczestniczący w projekcie uczniowie klasy 2e gimnazjum, zapoznanli się z sytuacją dzieci z krajów Globalnego Południa. Na lekcjach informatyki wyszukali szczegółowe dane statystyczne i na ich podstawie przygotowali wykresy i diagramy.

 

Opiekun:

Iwona Syta

 

8.10.2011r.

Projekcja filmu "Dzieci Afryki"

 

       Film "Dzieci Afryki" to poruszający dokument opowiadający  o losie najmłodszych mieszkańców Afryki.

        Olbrzymim problemem w Afryce jest szkolnictwo, a własciwie jego brak. W krajach na południe od Sahary tylko 74% dzieci rozpoczyna szkołę podstawową, którą kończy zaledwie połowa. Aż 26% dzieci nie rozpoczyna edukacji w ogóle. Mapa analfabetyzmu pokrywa sie tu z mapą biedy.

        Uczestniczący w projekcji filmu uczniowie klasy 1b, dowiedzieli się, że w wielu krajach dzieci muszą ciężko pracować i nie mają czasu, ani warunków na nauke. W całej Afryce pracuje ok. 40% dzieci w wieku od 5-14 lat. W niektórych krajach, takich, jak Uganda, Burundi, Burkina Faso i Mali, ten odsetek jest jeszcze wyższy.

Opiekun:

Ewa Wziątek 

rys. Mikołaj l.7
rys. Mikołaj l.7

11.10.201r.

Konkurs plastyczny pt."Jak spędzasz swój wolny czas?" Konkurs skierowany jest do uczniów klas gimnazjalnych. Organizatorem jest Klub Humanitarny. Prace plastyczne wykonane dowolną techniką w formacie A4, można dostarczać do biblioteki szkolnej do dnia 1.12.2011 r. Nagrodzone i wyróżnione prace zostaną zaprezentowane w naszej szkole na wystawie pokonkursowej. Na uczestników konkursą czekają dypolomy i nagrody rzeczowe.

07.10.2011

Nawiązaliśmy współpracę z kilkoma organizacjami pozarządowymi. Udało nam się pozyskać filmy i materiały edukacyjne, które wykorzystamy podczas realizacji naszego projektu.

26.09.2011

Odbyły się już pierwsze dyskusje, pogadanki, wykłady dotyczące problemu dostępu do edukacji w krajach Globalnego Południa. Podjęliśmy już decyzje jakie działania przeprowadzimy, aby zrealizować projekt.

 

Działania Klubu Szkoły Humanitarnej, które udało się już zrealizować:

- zorganizowanie na terenie szkoły wystawy: "Dzieci chcą się uczyć".

- przygotowanie plakatów informujących o Klubie i sytuacji dzieci w Afganistanie

- stworzenie strony internetowej projektu i zamieszczenie na niej informacji o planowanych i przeprowadzanych działaniach

 

22.09.2011

Stworzenie Klubu Szkoły Humanitarnej koordynującego działania projektu w naszej szkole.

20.09.2011

Uczestniczymy w projekcie PAH "Szkoła Humanitarna"

      "Szkoła Humanitarna" to roczny projekt edukacyjny skierowany do różnych typów szkół w Polsce. Jego celem jest zwiększenie wiedzy uczniów z zakresu globalnych współzależności, na przykładzie trzech tematów: prawa do wody, prawa do edukacji oraz dostępu do żywności. Jego zadaniem jest także kształtowanie u młodzieży postaw odpowiedzialności i solidarności z mieszkańcami krajów Południa.

       Jesteśmy jedną z 28 szkół w Polsce, w której projekt będzie realizowany w bieżącym roku szkolnym. Za nami już pierwsze warsztaty, które odbyły się w dniach 15 - 17 września 2011 w Konstancinie Jeziornej. Uczestniczyły w nich uczennice z klasy 2c gimnazjum: Oliwia Pawlak i Klaudia Majchrzyk – założycielki "Klubu Humanitarnego"' oraz koordynatorka projektu w naszej szkole p. Ewa Wziątek.